نخبگان استان یزد

جمعی از نخبگان علمی و فرهنگی استان یزد

نخبگان استان یزد

جمعی از نخبگان علمی و فرهنگی استان یزد

گزارش اجمالی اردوی طلیعه تاریخ تمدن با گرایش تاریخ معاصر- طلاب و دانشجویان نخبه استان یزد

به حمد الهی و با عنایات ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مجمع هم اندیشی نخبگان استان یزد و موسسه فرهنگ و اندیشه اسلامی استان یزد، در تداوم طرح کلان چندساله آموزشی-پژوهشی خود، امسال تابستان نیز اردوی تاریخ تمدن را برگزار کردند. ششمین اردوی تخصصی نخبگان استان یزد، با موضوع "طلیعه تاریخ تمدن" در تاریخ 9-14 شهریور ماه 1393 با حضور دانشجویان و طلاب نخبه استان یزد به انجام رسید.

با تشکر ازدوست هنرمند ابرقویی، برادر ابوالفضل شفیعی که عکس های زیبایی از اردو تهیه کرده و در اختیار ما قراردادند.

این اردوی تخصصی، تداوم اردوهای عمومی جنبش نرم افزاری و اردوهای تخصصی علمِ تمدن ساز، تاریخ معاصر، سکولاریسم در نظام تعلیم و تربیت و نشست های طب سنتی، پیشگامان تمدن سازی، تحلیل رسانه و... می باشد که در سالیان اخیر با مشارکت موسسه فرهنگ واندیشه اسلامی (که سابقا با نام کانون محبان الزهرا و کانون اندیشه اسلامی دارالعباده یزد شناخته می‌شد) و مجمع هم اندیشی نخبگان استان یزد برگزار شده بود، می‌باشد. این اردوی آموزشی-پژوهشی و فرهنگی، در محیط باصفای  اردوگاه شهید فهمیده بنادک سادات یزد برگزار گردید.

شرکت کنندگان در این اردو، مباحثی را حول موضوع تاریخ تمدن با نظری به تاریخ معاصر به مباحثه نشستند و از محضر اساتید حوزه و دانشگاه قبیل حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا کرمی، دکتر محمدرضا اولیاء، حجت الاسلام دکتررضا رمضان نرگسی، استاد حسام الدین حائری زاده، استاد دشتی، استاد محمد حسین فرج نژاد، حجت الاسلام حسین فلاح زاده، استاد امامی میبدی، استاد میثم عبدللهی، حجت السلام محسن مومنی و حجت الاسلام محسن عطارمنش به صورت کلاسی و مباحثه ای و گعده ای استفاده کردند.

گفتنی است که در حاشیه این طرح، آموزش های غیرمستقیمی چون استفاده از عرقیجات گیاهی و تمرین عملی حجامت در محضر استاد طب سنتی و حلقه های مباحثه علمی و بحث های متفرقه و آزاد در موضوعات آزاد و همچنین نمایشگاه کتاب و عکس و نیز حلقه های معرفتی و پرسش و پاسخ و مشاوره و کوهنوردی نیز فراهم بود. همراهی علم و آینده  نگری و نشاط و انسجام و همدلی، درس های معنوی و عملی و اخللاقی اردو بود. حضور اساتید مختلف در ساعات غیر کلاسی و در میدان ورزش و کوه و گعده،در میان بچه ها نیز به کیفیت اردو افزوده بود.

***جهت طراحی و برنامه ریزی و دعوت اساتید این اردو، از مراکز و موسسات و مشاوران مختلفی در قم و تهران بهره جستیم که باید از آنها تشکر کرد:‌ مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران(لینک سایت)، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی(لینک سایت)، موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(رحمه الله علیه) قم (لینک سایت)، مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران (لینک سایت)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی (لینک سایت)، اندیشکده یقین، مرکز بررسی های دکترینال(لینک سایت و اینجا)، برخی اساتید دانشکده معماری دانشگاه یزد، برخی اساتید کانون طلوع موسسه امام، برخی اساتید  و پژوهشگران تاریخ معاصر وتمدن اسلام و غرب. امید که مرضی حضرت صاحب عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

***معرفی کلی و اجمالی اساتید طرح:

 1. حجت الاسلام والامسلمین دکتر رضا کرمی

درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم

کارشناسی ارشد فقه و مبانی از دانشگاه تهران

کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت
دکتری تاریخ تمدن اسلامی دانشگاه شیخ مفید (رحمه الله علیه) قم

 2. دکتر محمدرضا اولیاء

عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه یزد

دکترای معماری
متخصص معماری و معماری اسلامی از منظر تمدنی

 3. حجت الاسلام دکتر رضا رمضان نرگسی

دبیر پژوهشی گروه جامعه شناسی موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(رضوان الله علیه)

الهیات و معارف اسلامی موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی (رضوان الله علیه)

کارشناسی ارشدجامعه شناسی موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی (رضوان الله علیه)

دکتری علوم سیاسی گرایش مسائل ایران موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی (رضوان الله علیه)

 4. استاد حسام الدین حائری زاده

کارشناسی ارشد جامعه شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی(رحمه الله علیه)

محقق مطالعات راهبردی در حوزه فرهنگ و علم

عضو هیئت علمی مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز/ تندیشکده یقین

5. استاد دشتی

تحلیل گر مسائل دینی و سیاسی استان یزد

  6استاد محمد حسین فرج نژاد

سطح سه حوزه علمیه قم

کارشناسی اقتصاد و معارف اسلامی از موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی (رضوان الله علیه)

کارشناسی ارشد فلسفه غرب از دانشگاه شیخ مفید (رحمه الله علیه) قم

دانشجوی دکتری حکمت هنر دینی دانشگاه ادیان و مذاهب قم و موسسه آموزش عالی هنر اسلامی(مشترک)

محقق و نویسنده مباحث رسانه و سینما، تاریخ و ادیان.

  7. حجت الاسلام حسین فلاح زاده

سطح سه حوزه علمیه قم

گرایش تخصصی نهج البلاغه از مرکز تخصصی نهج البلاغه حوزه علمیه قم

کارشناسی ارشد تاریخ اسلام از دانشگاه باقر العلوم  علیه السلام قم(مشغول پایان نامه)

کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی(فیلم نامه نویسی) دانشکده صدا و سیما در قم

متخصص تجربی و محقق و نویسنده درباره طب سنتی و اسلامی

8. دکتر محمد رجبی دوانی

(بعد از اردو خدمت استادبودیم.)

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام 

دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی از دانشگاه تهران

به مدت ۲۰ سال عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام

 9. حجه الاسلام والمسلمین محسن مومنی

طلبه حوزه علمیه قم

نویسنده و محقق تاریخ معاصر و تمدن اسلام و غرب

10. استاد میثم عبدالهی

طلبه حوزه علمیه قم

محقق تاریخ گیلان و علمای مجاهد شمال ایران  

نویسنده کتب و مقالاتی درباره تاریخ معاصر

11. حجه الاسلام والمسلمین محسن عطار منش

طلبه درس خارج حوزه علمیه قم

پژوهشگر دروس اجتهادی فقه واصول 

محقق و نویسنده مباحث علم و تمدن

12. استاد امامی میبدی

محقق مباحث شیوه تدبر در قرآن

گزارش اجمالی اردوی اولی الابصار2 - دشمن شناسی قرآنی در تابستان 1393

بحمدالله اردوی دانش آموزان نخبگان استان یزد با همکاری موسسه عروج دارالعباده یزد و موسسه مدرسه عشق و مجمع هم اندیشی نخبگان استان یزد به تاریخ هشتم تا سیزدهم شهریور 1393 در شهرک سنگ آهن بافق (آهن شهر) برگزار گردید. این اردو که با کمک مدیریت و کارکنان محترم شرکت سنگ آهن برگزار گردید طی شش روز با حضور اساتید چندی از استان‌های قم، تهران، اصفهان، مازندران و فارس برگزار گردید و سرفصل‌های مختلفی از مباحث دشمن شناسی قرآنی در آن بررسی شد. برنامه نهایی اردو را از این آدرس ها می توانید ببینید و دانلود کنید: اینجا و  اینجا و اینجا


این اردو با هم فکری و مشاوره با مراکز متعدد علمی و تحقیقاتی و اساتید فکری-قرآنی حوزه علمیه قم از جمله موسسه آموزشی و پژوهشی موسسه امام خمینی (رحمه الله علیه)، کانون طلوع موسسه،حاج آقای خرمی دبیر کانون طلوع،مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران و استاد اخوت و استاد حسام الدین حائری زاده، اندیشکده راهبردی یقین واستاد حسن عباسی و استاد حسام الدین حائری زاده، مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم و استاد آیه الله سید محمدرضا علم الهدی و حجه الاسلام والمسلمین مجتبی عابدینی، گروه فرهنگی سیدالشهدای اهل قلم سیدمرتضی آوینی قم و استاد فرج نژاد و استاد عبدالمحمود هادی و حجه الاسلام محسن مومنی، استاد مشکی از مرکز مشاوره موسسه امام خمینی(رضوان الله علیه) و حجه الاسلام والمسلمین حسین فلاح زاده از مرکز تخصصی نهج البلاغه حوزه علمیه قم و استاد شایق و ... شکل گرفت. 

طراحی وبرنامه ریزی این اردو حدود دو ماه طول کشید گرچه چند سالی بود که برگزاری چنین طرحی در ذهن مجمع هم اندیشی نخبگان استان یزد بود. چرا که از طرفی تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این رابطه تکلیف سنگینی بر دوش ما گذاشته بود، ثانیا برخی ها دشمن شناسی ضعیف را در سرلوجه کار خود قرار داده اند و برخی هم متاثر از متون ترجمه ای و غربی به دشمن شناسی پرداخته اند و این ما را موظف کرده بود که این اردو را زودتر برگزار کنیم. خدا متعال را شاکریم که این طرح به سرانجام رسید. بحث تداوم اردو را نیز در سرلوحه کار قرار داده ایم و جلسات دو هفته یکبار را در دارالولایه موسسه مدرسه عشق یزد ادامه خواهیم داد. برای دیدن برنامه تداومی به این وبلاگ مراجعه بفرمایئد. امید که خدای متعال قوه و ارده و توفیق تداوم جدی این راه را و تمامی نقشه جامع آموزشی-پژوهشی که برای رسیدن به تمدن باشکوه اسلامی داریم را همه ما عنایت فرماید. ان شاء الله تعالی.